2020-09-28 is de eerste bijeenkomst van de nieuw gevormde werkgroep “Groen” die bestaat uit 15 personen. Een aantal ervan woont redelijk dicht in de buurt, enkelen (veel) verder weg. Na een aantal overlegvergaderingen en andere voorbereidingen gaan buiten we aan de slag.
Eerste rotorblad voor Windpark Ospeldijk gearriveerd
Vrijdag 12 maart 2021 arriveerde tegen middennacht het eerste rotorblad in Ospeldijk. Het gigantische transport van in totaal 81 meter lang kwam vanaf Antwerpen naar Nederweert. Firma Ter Linden uit Doetinchem verzorgde dit speciale transport. Nieuwssite Nederweert24 maakte een impressie.
Kijk hier voor de beelden van dit indrukwekkende transport. (Video: van Nederweert24 in samenwerking met Bright Stage Techniek)
Naast de rotorbladen zijn ook inmiddels twee nacelles gearriveerd. Een iets minder groot, maar toch ook indrukwekkend transport.

(Foto’s Zuidenwind)
Spectaculair transport onderdelen windturbines voor bouw windpark Ospeldijk binnenkort van start
Zuidenwind bouwt op dit moment in samenwerking met Waterleiding Maatschappij Limburg, vier nieuwe windturbines tussen de Zwarteboordweg en de Vennendijk in Ospel. De funderingen zijn klaar. De vier torens van elk 135 meter hoog en de 12 rotorbladen van elk 74 meter lengte worden binnenkort aangevoerd.
Dit zijn speciale transporten, die uitgevoerd worden door een gespecialiseerd transportbedrijf “Ter Linden” uit Doetinchem. De firma hoort bij de eredivisie van de transporteurs.
In de weken vanaf van 8 maart a.s. rijden de grote onderdelen naar de bouwlocatie.
Het transport van de rotorbladen vindt ‘s nachts plaats. Het konvooi vertrekt ‘s avonds uit Antwerpen en komt ‘s nachts aan op de bouwlocatie. Zij rijden via de A2 de Randweg Zuid, Hoofstraat door Ospel naar de Zwarteboordweg. Dit transport vergt ook kleine tijdelijke aanpassingen aan de wegen langs de route. In bochten moeten soms verkeersborden en lantaarnpalen verwijderd worden. Ook wordt de rotonde bij de brandweerkazerne met rijplaten aangepast. Het transport van de torendelen vindt overdag plaats op diepladers vanaf de kade van Kalle & Bakker in Nederweert.
Vanwege de werkzaamheden rond de bouw van de turbine aan de Vennendijk zal de tweede helft van maart regelmatig de Vennendijk en Bloemendaalseweg afgesloten zijn voor verkeer. Dit in verband met de verkeersveiligheid.
De bouw van dit windpark Ospeldijk is met foto’s en video’s volgen op de website van Coöperatie Zuidenwind: https://www.zuidenwind.org/bouw-windpark-ospeldijk/

Lokale Energie Monitor, in 2020 bijna 100.000 deelnemers aan lokale energieprojecten
Van Energie Samen kregen we een bericht, dat we graag met u delen.
De (maatschappelijke) impact van Nederlandse energiecoöperaties stijgt. De 623 energiecoöperaties die ons land inmiddels rijk is, drukken een steeds grotere stempel op de energietransitie. De opbrengsten uit deze wind-, zon- en warmteprojecten groeien hard en blijven dat de komende jaren doen. Daarbij professionaliseren de organisaties. Inmiddels is het voor bijna alle Nederlanders mogelijk aan te sluiten bij een lokale energiecoöperatie. Dat en meer blijkt uit de zesde Lokale Energie Monitor van klimaatstichting HIER. Lees meer
Plantdag Windpark Heibloem op 12 december a.s.
Coöperatie Zuidenwind gaat a.s. zaterdag 12 december het in de afgelopen zomer voltooide windpark Heibloem ‘aankleden met groen’. Er zal o.a. een voedselbos worden aangeplant. Dit gebeurt – vanzelfsprekend geheel Corona-proof – door leden van de vereniging met groene vingers of met de ambitie die te krijgen. Op zaterdag 5 december jl. werden de nodige voorbereidingen getroffen.
Een voedselbos is een door mensen gecreëerde plantengemeenschap (planten, bomen en struiken) met een extreem hoog aantal eetbare soorten. Denk aan vruchten en noten, maar ook aan eetbare bladeren. De biodiversiteit en productiviteit van een voedselbos zijn gevarieerd en hoog. Het geheim van een succesvol voedselbos is dat je de natuur het werk laat doen. Niet spitten, wieden, schoffelen, maar na de aanplant ervan de grond de rust gunnen die nodig is om een gezond bodemleven te ontwikkelen.
Met de aanleg van dit voedselbos, in de nabije toekomst aangevuld met een plukweide, zorgt Coöperatie Zuidenwind voor een zorgvuldige inpassing van de windturbines in het landschap (jonge ontginningen van de Peel). Nieuwsgierig geworden? In de loop van 2021 zal bij de ingang van het windpark een informatiepunt worden ingericht. Hier kom je meer te weten over Coöperatie Zuidenwind en haar werkwijze, het windpark en haar molens, de geschiedenis van dit landschap door de eeuwen heen en natuurlijk ook dit voedselbos.

Nieuwsbrief november
Onze nieuwsbrief van november is verschenen. Hierin vertellen we over de themabijeenkomst die enkele weken geleden plaatsvond. Het bestuur discussieerde daarin met een aantal leden over het Duurzaamheidsfonds. Deze discussie leverde waardevolle inzichten op, waarmee het bestuur aan de slag gaat. Ook praten we u bij over de stand van zaken van Windpark Ospeldijk, dat geheel op schema ligt, en over Windpark Heibloem. Daar starten we binnenkort met de aanplanting. Wilt u een handje helpen, dan bent u van harte welkom!
Klik hier voor de link naar de nieuwsbrief.
We wensen u veel leesplezier!

Heibloem draait, en hoe!
De twee splinternieuwe molens van windpark Heibloem draaien volop. In de maand oktober, toen ze nog niet eens op volle capaciteit draaiden, produceerden ze samen 3 miljoen KWh. Ter vergelijking: de Coöperwiek produceert in een JAAR ca. 4.500.000 kWh stroom. Bent u geïnteresseerd in hoeveel stroom we opwekken, kijk dan eens naar de grafieken die we elke maand plaatsen met de opbrengsten van alle drie de turbines.
U kunt u ook de voortgang van de bouw van Windpark Ospeldijk volgen. Fotograaf Wiktor Golabek zorgt regelmatig voor prachtige nieuwe foto’s.
Voorstel statutenwijziging goedgekeurd tijdens tweede Algemene ledenvergadering
Tijdens de Algemene Ledenvergadering van zaterdag 19 september jl. stond o.a. een voorstel voor de wijziging van de statuten op de agenda. Om dit belangrijke besluit te kunnen nemen, was een quorum vereist. Mede door de maatregelen rondom Corona, werd dit niet behaald. Daarom moest een tweede Algemene ledenvergadering worden gepland. Deze vond plaats op 15 oktober jl.
Het was de tweede keer dat we met onze leden vergaderden via een livestream. We kijken opnieuw terug op een goed verlopen vergadering, mede dankzij onze inmiddels ervaren technici. Ook dit keer gaf een groot deel van de leden gehoor aan het verzoek hun stem via e-mail door te geven. De voorzitter kon de vergadering dan ook afsluiten met de mededeling dat het voorstel met een zeer ruime meerderheid was goedgekeurd.
Open Zaterdag Coöperwiek gaat niet door!
Burgers trekken aan energietransitie
De bouw van Windpark Ospeldijk in de gemeente Nederweert, een project van coöperaties Zuidenwind en Newecoop, is volop bezig. Op dit moment wordt de interne parkbekabeling aangelegd. De dikke kabels verbinden de vier turbines die hier straks komen te staan met het inkoopstation. Van daaruit gaat de geproduceerde stroom straks het net op.
In de regio Noord- en Midden-Limburg worden momenteel vier coöperatieve windparken ontwikkeld. Zuidenwind heeft de laatste jaren laten zien hoe het grootschalig opwekken van windenergie, samen met de omgeving kan worden uitgevoerd. Dit is niet altijd vanzelfsprekend. Op andere plekken zien we dat er helaas vaak grote weerstand ontstaat tegen de bouw van windturbines. Met de “Zuidenwind-methode”, een 100% coöperatieve aanpak, kunnen burgers het heft in eigen hand nemen. Ze worden eigenaar van het windpark en hebben op die manier inspraak op de ontwikkeling ervan. In onze regio worden de vier windparken waarbij sprake was van een coöperatieve aanpak, in korte tijd en met weinig tot geen bezwaren ontwikkeld. Zo blijft de winst lokaal en leveren we een aanzienlijke bijdrage aan de energietransitie.
Met een aantal van onze leden is afgelopen zaterdag, aansluitend aan onze succesvol verlopen Algemene (leden) vergadering een bezoek gebracht aan de bouwlocatie in Nederweert. Hier kunnen we letterlijk laten zien wat wij doen. We trekken als burgers aan de energietransitie. Onze oproep aan alle gemeenteraden en bestuurders: Vertrouw je eigen burgers en kies voor 100% coöperatieve ontwikkeling in de energietransitie. Door de energiecoöperaties in Midden-Limburg wordt dit succesvol toegepast en iedereen profiteert ervan.
ALV op 19 september 2020 goed verlopen
Zaterdag 19 september jl. vond onze Algemene ledenvergadering plaats. Een spannende dag, want het was voor ons de eerste keer dat deze fysiek én via een livestream plaatsvond. Dankzij de goede voorbereiding van het bestuur, en in het bijzonder door de ondersteuning van technici Wiktor Golabek en Ed Jedeloo, verliep de vergadering prima. In zaal Baexheimerhof waren ruim 30 personen aanwezig en de livestream is inmiddels door meer dan 100 leden bekeken. Op de oproep om per e-mail hun stem door te geven, reageerde een groot deel van de leden. Alle voorstellen van het bestuur werden met ruime stemmen goedgekeurd. We mogen dan ook met een heel goed gevoel terugkijken op deze bijzondere dag!
Algemene ledenvergadering
Op zaterdag 19 september 2020 vindt onze Algemene ledenvergadering plaats. Vanwege de regels rondom corona, was al vroeg duidelijk dat het niet zou lukken de vergadering op de gebruikelijke manier te laten doorgaan. Daarom werd nagedacht hoe we de leden toch zoveel mogelijk konden betrekken bij deze belangrijke vergadering.
Gekozen is de vergadering voor een beperkte groep in de Baexheimerhof te Baexem te houden. Daarnaast is er een livestream, zodat mensen die niet fysiek aanwezig zijn, de vergadering toch rechtstreeks kunnen volgen. Om toch enige discussie mogelijk te maken, kunnen vragen online of via e-mail worden gesteld. Daarnaast is een aparte pagina op onze website ingericht – alleen voor de leden – waarop stukken en benodigde informatie te vinden zijn.
Inmiddels hebben al veel leden gestemd en zijn vragen door het bestuur beantwoord. We hebben het er druk mee, maar hieruit blijkt wel hoe betrokken de leden zijn bij onze coöperatie. We vertrouwen erop op deze wijze een goed alternatief te bieden dat we ook in de toekomst kunnen gebruiken. We hopen op een levendige vergadering!
Openstelling van de Coöperwiek op 19 september a.s (3e zaterdag) geannuleerd
Elke derde zaterdag van de maand kunnen belangstellenden een bezoek brengen aan de Coöperwiek in Neer. Op zaterdag 19 september a.s. vindt de Algemene ledenvergadering van Zuidenwind plaats, waardoor er geen molenaars beschikbaar zijn. Als gevolg daarvan vervalt deze openstelling .
Op zaterdag 17 oktober a.s. van 10:00 – 12:00 uur staan de molenaars weer voor u klaar en bent u van harte welkom.
Dit is tevens alweer de laatste openstelling van dit jaar.
Bouw Windpark Ospeldijk begonnen
Energiecoöperatie Zuidenwind en Waterleidingmaatschappij Limburg (WML) vierden op 25 juni jl. samen met NEWECOOP, lokale aannemers, wethouder en betrokken ambtenaren de bouwstart van het Windpark Ospeldijk.

Aanwezigen toasten op geheel eigen WML-wijze met een flesje vers Limburgs kraanwater op de start bouw van vier windturbines.
“De contracten zijn getekend, de financiering is geregeld en de bouw is aanbesteed. Het werk kan beginnen,” aldus Andres Bauer, projectleider van coöperatie Zuidenwind. In Ospeldijk bouwt Zuidenwind samen met WML vier Nordex- windturbines. De molens zijn gelijk aan die in Heibloem maar dan met een masthoogte van 135 meter. De molens met een rotor van 149 meter zijn bijzonder stil.
Lokale ondernemers leggen het fundament
Voor de bouw van het windpark worden zo veel mogelijk lokale ondernemers ingeschakeld. Een deel van de infrastructuur (wegen en kraanopstelplaatsen) wordt aangelegd door grondverzet Kiggen uit Ospel. Het beton voor de fundamenten komt uit de betoncentrale van Kalle en Bakker in Nederweert. De torendelen, te groot om via de weg aan te vervoeren, komen per binnenschip en worden gelost aan de kade bij Kalle en Bakker.
‘Burgermolens’
De leden van de burger-energiecoöperaties NEWECOOP en Zuidenwind veelal inwoners uit Nederweert e.o. investeerden en maken zo de bouw financieel mogelijk. Zuidenwind wordt eigenaar van twee van de vier windturbines. Zo blijft de winst lokaal. De beide coöperaties zullen de winst lokaal investeren in duurzame projecten.
Efficiënte stille turbines
De Nordex turbines zijn van een nieuwe generatie de Delta 4000 en behoren tot de stilste die op dit moment te koop zijn. Zuidenwind kiest voor deze turbines in het belang van de direct omwonenden van windpark Ospeldijk.
De grote rotor met een diameter van 149 m bestrijkt een oppervlakte van meer dan 3 voetbalvelden en produceert 23% meer stroom dan de eerder beoogde turbines. Het windpark produceert per jaar meer dan 45 miljoen kWh aan stroom. Genoeg om 16.000 huishoudens van groene stroom uit eigen regio te voorzien.
Drinkwater met eigen groene stroom naar Limburgse huishoudens
Waterleidingmaatschappij Limburg (WML) kan met de bouw van twee van de vier windturbines meer dan de helft van haar stroomgebruik zelf groen opwekken. Zo wordt een heel groot deel van ons dagelijks drinkwater in Limburg met stroom uit Ospeldijk naar onze huizen gepompt.
Eerst het sociale fundament – dan de windturbines
De wijze van ontwikkelen van dit windturbine plan is bijzonder en trekt de aandacht in Nederland. De buurtschappen en direct omwonenden van de toekomstige windturbines zijn vanaf het eerste idee betrokken bij de ontwikkelingen. De grondhuur is gesocialiseerd en wordt gedeeld tussen grondeigenaren en bewoners van het projectgebied. De verdeelsleutel is door betrokkenen zelf in goed overleg vastgesteld.
De omgeving van het windpark krijgt vanaf het moment dat de molens stroom produceren beschikking over een omgevingsfonds waaruit 15 jaar lang duurzame projecten bekostigd kunnen worden. Per kWh wordt er één euro in het fonds gestort zodat er jaarlijks zo’n € 45.000 beschikbaar is. De open wijze van communiceren en de transparante informatie past bij de energiecoöperatie Zuidenwind en WML. De omwonenden gelijkwaardig bij de ontwikkeling betrekken: eerlijk en rechtvaardig de opbrengst delen, vormt het sociale fundament. Vertrouwen en eigenaarschap is de basis waarop windpark Ospeldijk wordt gebouwd, Daardoor kon dit park tot stand komen in de record tijd van slechts drie jaar van idee tot start bouw.
Kabels, beton en staal
Na de zomer, eind augustus, begint Zuidenwind met het leggen van de parkkabels die de stroom de turbines naar het inkoopstation, en het Enexis-net transporteert. Van september tot oktober worden de fundamenten en nodige wegen gebouwd. Begin 2021 is dan alles klaar om de vier turbines met een reusachtige kraan op te bouwen. Volgens planning levert het windpark vanaf de zomer 2021 groene stroom aan het Nederlandse elektriciteitsnet.
Zuidenwind leeft met u mee
Besluiten ALV Zuidenwind
Onze leden hebben vooral positief gereageerd op het besluit van het bestuur om de ALV niet fysiek, maar virtueel te laten plaatsvinden. In totaal reageerden 237 leden per mail (plus nog één per post) op onze oproep om deel te nemen aan de besluitvorming. Onderstaand de uitslag. Op grond van art. 18-lid 1 van de statuten, stelde de voorzitter vast dat alle besluiten met een overweldigende meerderheid zijn aangenomen.
Rente
Het dividend op de participaties bedraagt bij besluit van de ALV 5% over het
jaar 2019.
Standaard zullen wij bij de participaties 5% bijschrijven per 1-1-2020. Leden krijgen, indien van toepassing, binnenkort een overzicht van de nieuwe stand van de participaties.
Toekomst
Door verscheidene leden is gesuggereerd deze methode van besluitvorming vaker toe te passen. Immers de democratie in de vereniging is er bij gebaat. Het bestuur stelt een werkgroep in, die zich hiermee gaat bezighouden.
BESLUITEN ALV Zuidenwind 13-21 maart 2020
| Totaal ontvangen reacties 238 | |||
| Voorstel | Voor | Tegen | Onthouding |
| 1. Marieke Manders benoemen als bestuurslid | 235 | 0 | 3 |
| 2. Instemming met handelwijze bestuur inzake NEWECOOP | 221 | 1 | 16 |
| 3. Goedkeuring jaarrekening 2019 van Coöperatieve Vereniging Zuidenwind en decharge bestuur | 232 | 0 | 6 |
| 4. Rente over participaties in 2019 bepalen op 5% | 236 | 0 | 2 |
| 5. Maximaal € 4.600.000 aan participaties uitgeven | 225 | 1 | 12 |
| 6. Instemmen met de financiering van windpark Ospeldijk | 231 | 0 | 7 |
Nieuwsbrief 27 januari 2020
In deze eerste nieuwsbrief van 2020 volop aandacht voor windpark Heibloem. Eind vorig jaar is de fundering gestort en inmiddels zijn al onderdelen onderweg naar Heibloem. Op 7 maart krijgt iedereen de gelegenheid alles van dichtbij te bekijken. Verder leest u over de gewijzigde structuur van Zuidenwind en het omgevingsfonds in Heibloem dat nu ook een gezicht heeft gekregen.
Veel leesplezier!
Windpark Heibloem, een belangrijke mededeling
| De bouw van Windpark Heibloem is in volle gang en verloopt geheel volgens planning. Deze maand vinden de transporten van alle onderdelen van beide molens plaats. Begin maart 2020 zijn alle onderdelen en bouwkranen ter plekke. Op maandag 9 maart 2020 start de feitelijke bouw. Dat is spectaculair en ook uniek. Veel mensen zijn hierin geïnteresseerd. De voortgang van dit prachtige project is dagelijks uitstekend te volgen via www.zuidenwind.org. Wij verzoeken u dringend het bouwterrein niet te betreden! Op het terrein ligt zwaar materieel en dat is niet ongevaarlijk. Er zijn leden, die veronderstellen dat ze door hun lidmaatschap recht zouden hebben om het bouwterrein te betreden, maar dat is een misvatting. Ook voor leden is het bouwterrein verboden gebied. Zuidenwind is verantwoordelijk voor schade aan het bouwterrein. Wij verzoeken u dringend dit verbod te respecteren. Het terrein is alleen en uitsluitend toegankelijk voor gekwalificeerd personeel van de aannemers. Op het terrein is permanente camerabewaking aanwezig. Open Dag 7 maart 2020 Op zaterdag 7 maart 2020 wordt er voor alle leden van Zuidenwind een open dag georganiseerd. Vanaf 10.00 uur bent u van harte welkom. Het is dan mogelijk, onder begeleiding, het bouwterrein te bezichtigen. Er zijn dan ook molengidsen van Zuidenwind aanwezig die een toelichting verzorgen. Aanvullende informatie volgt binnenkort! Het bestuur van de Coöperatie Zuidenwind Heibloem, 8 februari 2020 |
Zuidenwind wenst u fijne feestdagen
Beste leden,
Nog anderhalve week en het tweede decennium van deze eeuw zit er op. Tijd om de balans op te maken. 2019 was een intensief jaar voor onze coöperatie. Het jaar stond voornamelijk in het teken van de nieuwbouw in Heibloem. Inmiddels zijn de beide fundamenten klaar en alweer bedekt met aarde en wordt er volop gewerkt aan de inrichting van het inkoopstation. Op onze nieuwe website is een en ander goed te zien en te volgen.
Met het risico dat ik zaken vergeet, was 2019 het jaar van:
- De promotie van de Zuidenwind-methode middels krant, televisie, radio, inleidingen (workshops) en excursies naar onze Coöperwiek;
- De overname van de aandelen van de coöperaties De Windvogel en Meerwind zodat de Coöperwiek nu voor 81% ons eigendom is (was 50%);
- De koop van de grond waarop de windturbines worden gebouwd;
- De koop van de beide Nordex-machines en de voorbereiding van het transport van de 75 meter lange wieken (februari 2020);
- De financiering bij de Rabobank;
- Aandacht voor de herinrichting van het molenterrein na in gebruik name van de turbines;
- Het inrichten van de organisatie van een omgevingsfonds voor Heibloem en het stimuleren van de opbouw van een dorpscoöperatie;
- Ten slotte het initiatief om onze collega-coöperatie NEWECOOP te ontzorgen met betrekking tot windpark Ospeldijk. Hiermee kregen we er in één keer ruim 50 leden bij (nu 530 leden) en steeg het eigen vermogen met € 450.000. IJs en weder dienende bezit Zuidenwind in 2021 vijf draaiende windturbines.
Ons uitgangspunt bij dit alles is steeds het belang van onze leden en van de mensen in de omgeving van de turbines, zonder daarbij het belang van de energietransitie uit het oog te verliezen.
Op deze plaats wil ik dan ook iedereen die aan deze ontwikkelingen een steentje heeft bijgedragen bedanken voor de energie en de inzet voor onze mooie coöperatie Zuidenwind.
Van harte wens ik iedereen een mooi kerstfeest en veel inspiratie, geluk en voorspoed voor het nieuwe jaar 2020.
John Schoonbroodt
Voorzitter Zuidenwind

Nieuwsbrief december 2019
Op 6 december jl. sloten Zuidenwind en NEWECOOP een overeenkomst om intensiever samen te gaan werken. Over het hoe en waarom leest u in onze december-nieuwsbrief. Verder besteden we aandacht aan Windpark Heibloem en Windpark Ospeldijk én is er een kort verslag van de kennismaking met de nieuw opgerichte Dorpscoöperatie HELD. Tot slot aandacht voor de eindejaarsbijeenkomst voor onze vrijwilligers als dank voor hun inzet voor de coöperatie.
Veel leesplezier!
Nieuwe website voor de Coöperatie Zuidenwind!
Nieuwe website voor de Coöperatie Zuidenwind!
Nieuwsbrief november 2019
De bouw van Windpark Heibloem is begonnen. Hoe wij dit aanpakken en hoe u dit kunt volgen, leest u in deze nieuwsbrief. Ook kunt u lezen dat we op 8 oktober jl. naar de Provincie en de 31 gemeentes in Limburg een brief hebben gestuurd. Hierin hebben we hen opgeroepen in hun beleid op te nemen dat de ontwikkeling van nieuwe windturbines samen met burgercoöperaties dient te geschieden. Verder zijn we ook bezig met de vernieuwing van onze website. Tot slot aandacht voor de oprichting van de dorpscoöperatie HELD in Heibloem.
Nieuwsbrief oktober 2019
In deze nieuwsbrief een terugblik op een geweldig goed verlopen ALV (ook door de ogen van een lid) en een vooruitblik op de planning van de bouw van de nieuwe molens in Heibloem. Tevens vertellen we over het bezoek aan de fabriek van Nordex in Rostock. Zuidenwind is hier op bezoek geweest en dat heeft veel indruk gemaakt. Ondertussen zijn er bij De Coöperwiek ook nog de nodige activiteiten..
Klik hier om de nieuwsbrief te lezen
Irma en Tamara op verkenningstocht bij onze Coöperatie (vlog)
Het buitengebied in de gemeente Leudal verandert. De gemeente wil deze veranderingen aangrijpen voor een dialoog met de omgeving, zodat een goed werk-, woon- en leefmilieu wordt behouden. Dit doen ze o.a. middels de vlog van Tamara en Irma. Voor hun eerste vlog kwamen de dames langs bij Zuidenwind en legden Albert Jansen een aantal vragen voor. Het ging o.a. over wat Zuidenwind nodig heeft en hoe we samenwerken met de buurt.
Omroep Peel & Maas bezoekt ons Feest van de Samenwerking op 14-9-2019
Aansluitend aan onze Algemene Ledenvergadering op zaterdag 14 september jl. vond het ‘Feest van de Samenwerking’ plaats. Omroep Peel & Maas kwam een kijkje nemen. Ze spraken met voorzitter John Schoonbroodt en secretaris Albert Jansen over de overdracht van de aandelen. Ook kwam aan de orde hoe de omgeving baat heeft bij de bouw van de nieuwe molens door onze aanpak, er wordt een omgevingsfonds opgericht waarin jaarlijks een bedrag wordt gestort, en door de verbetering van de verkeersveiligheid in de buurt van het nieuwe windpark.
Het bericht dat ze erover maakten, vindt u hieronder.
UITNODIGING voor HET FEEST VAN DE SAMENWERKING op zaterdag 14 september 2019 te Heibloem in Limburg
Zuidenwind begint met de bouw van Windpark Heibloem
In augustus begint de coöperatie Zuidenwind met de bouw van twee nieuwe molens aan de Staldijk. Van de winst stort Zuidenwind vanaf 2020 elk jaar ruim € 20.000 in het Omgevingsfonds Heibloem. Met dit fonds worden Duurzame Projecten in Heibloem en omgeving gefinancierd. Jaarlijks kunnen ideeën voor projecten worden ingediend. Zo komt dit geld ten bate van de gemeenschap in Heibloem. Wilt u meer weten over:
– de bouw van windpark Heibloem
– het “Duurzame Projectenfonds Heibloem”
– of wilt u actief meebeslissen over de besteding van het geld,
kom dan naar de informatiebijeenkomst die Zuidenwind organiseert in samenwerking met de Gemeenschapsraad Heibloem op
WOENSDAG 21 AUGUSTUS A.S. om 19.30 uur
in Gemeenschapshuis De KLOKKESTOEL, Sint Isidoorstraat 15, Heibloem.
Zuidenwind wil de gemeenschap in Heibloem democratisch laten meebeslissen over de besteding van het Duurzame Projectenfonds Heibloem. Dit fonds kan bijdragen aan de in gang gezette dorpsontwikkeling van Heibloem. Daarom zoeken wij Heibloemers die actief mee willen werken aan verantwoord beheer en verdeling van dit fonds. Meer informatie bij: janne.opmeer@zuidenwind.org.
Nieuwsbrief augustus 2019
We hebben weer een drukke periode achter de rug. We zijn bezig met de voorbereiding van de feestelijke ALV op 14 september a.s. en ook de voorbereidingen voor windpark Heibloem zijn in volle gang. In deze nieuwsbrief leest u over de positieve ontwikkelingen in Heibloem door de komst van het windpark, het omgevingsfonds en over de succesvolle Zuidenwind Academie. Verder kunt u lezen over de activiteiten bij de Coöperwiek. Een collega energie-coöperatie kwam op bezoek en er was een bezoek aan de gondel gepland voor Tanja en Nils, wat uitdagender was dan verwacht. En tot slot vertellen we over het nieuwe afdak voor bezoekers dat bij de Coöperwiek is geplaatst.
Wilt u de hele nieuwsbrief lezen, klik dan hier
NIEUWSUUR op bezoek bij de Coöperwiek!

Op donderdag 1 augustus 2019 heeft het TV-programma Nieuwsuur opnames gemaakt bij onze windmolen in Neer. Mits er geen dringende actuele zaken zijn, wordt het item op maandag 5 augustus 2019 om 22.00 uur op NPO 2 uitgezonden. Kijken dus!
Zoals bekend nemen alleen in de provincie Limburg de PVV en Forum voor Democratie deel aan het College van Gedeputeerde Staten. Wat betekent de deelname van deze klimaat-sceptische partijen voor het provinciaal klimaatbeleid? We weten het nog niet.
In het nieuwe provinciebestuur heeft Ruud Burlet van Forum voor Democratie de portefeuille duurzaamheid gekregen. Oud-statenlid namens Groen Links, Carla Brugman, zit – tegen de zin van haar partij – ook in dit extraparlementair college; zij is verantwoordelijk voor de portefeuille energiebeleid. Staan beide gedeputeerden inhoudelijk recht tegen over elkaar?
Nieuwsuur heeft besloten om hier een item aan te besteden. Afgelopen donderdag heeft het actualiteitenprogramma buiten onze aanwezigheid uitgebreid met beide gedeputeerden gesproken. Nieuwsuur heeft aan de Coöperatie Zuidenwind gevraagd of zij een deel van dit item bij de Coöperwiek zou mogen opnemen. Het bestuur heeft hiermee ingestemd in de hoop, dat onze coöperatieve doelstelling zijdelings ook aan bod komt. Het is verder natuurlijk prachtig als onze windmolen op de Nederlandse tv komt.
Namens Zuidenwind waren Albert Jansen, Jo Hobus en ondergetekende bij de opnames bij de Coöperwiek aanwezig. Hoe het item er precies uit komt te zien is natuurlijk afwachten. Beide gedeputeerden waren ter plekke in ieder geval onder de indruk van onze succesvolle aanpak.
Jo Kunnen, namens het bestuur
Nieuwsbrief juni 2019
Na alle voorbereidingen is het dan zover: de bouw van het nieuwe windpark kan beginnen. In onze nieuwsbrief van juni leest u over wat er al is geregeld en over wat er nog geregeld moet worden. Ook vertellen we waarom we hebben gekozen voor de turbine van Nordex. Noteert u ook alvast 14 september a.s. in uw agenda, de datum van onze volgende, feestelijke, ALV!
Klik hier voor de nieuwsbrief




